Ferrari Dino 246 GT

 


Ferrari Dino 246 GT var den første gadebil som Ferrari havde produceret med en 6 cylindret motor, for traditionelt set havde Ferrari sportsvogne haft en noget støre motor, men Ferrari Dino 246 GT var også den første centermotor sportsvogn fra Ferrari og selvom bilen på den måde syntes af mindre end tidligere Ferrari modeller skulle Dino 246 GT vise sig at være skelsættende for Ferrari’s fremtidige modeller.

Ferrari Dino 246 GT satte samtidig lidt gang i forretningen for gadebiler og 246 GT’eren var den første bil fra Ferrari som nåede over 2.000 solgte eksemplarer og faktisk var der på det tidspunkt kun en model der nåede at runde 1.000 biler før 246 GT. I alt nåede modellen at blive solgt i 2.609 eksemplarer plus 1.274 Spider modeller med Tagra tag.

Dino var kælenavnet på Enzo Ferrari’s eneste søn Alfredo Ferrari. Dino havde fra barnsben interesseret sig for- og deltaget på fabrikken og som afgangsprojekt byggede han en 16-ventilet 1½ltr. motor på 4 cylinder. Men kort efter sin endt uddannelse døde Alfredo Ferrari i 1956 i en alder af 24 år på grund af muskelsvind, men han havde fra sin sygeseng deltaget i udviklingen af en motor der tog udgangspunkt i hans erfaringer fra sit afgangsprojekt – motoren var blevet til 6 cylinder, men stod først færdig 1½ år efter hans død.

Med til at udvikle motoren stod også Vittorio Jano som havde udviklet flere succesfulde 6 cylindre motorer. Motoren fik stor succes første gang den deltog i formel 2 i 1957, men året efter ændrede man reglerne for grand prix ændrede så motorvolumen skulle op på 2,5ltr og man øgede slagvolumen til 2.417ccm og vandt i 1958 også.

Ferrari klarede sig godt i motorsporten trods store udfordringer fra centermotorbiler, men i 1967 kom der nye regler som gav nye udfordringer til Ferrari, nu skulle den motor man anvendte være monteret i minimum 500 gadebiler.

På det tidspunkt lå Ferraris samlede produktion Photograph of Interior from rightikke meget højere end det om året, så det var naturligvis en støre udfordring for Ferrari. Løsningen blev at Ferrari tog kontakt til Fiat som producere både bilen og motoren i over 500 eksemplarer så man kunne deltage i løbende med motoren og i løbet af kort tid var man klar med Fiat Dino Spider 2000 som man kunne præsentere på biludstillingen i Torino i 1966, en smuk bil designet af Pinifarinia.

I 1965 havde Ferrari for første gang fremvist forgængeren for Dino 246 GT, nemlig Dino Belinetta GT som dog var noget akavet til normal brug på grund af sin specielle indretning og uden bagagerum, ja og så kan man ikke bruge modellen til støre serier.

I 1967 kunne man i Torino præsentere Ferrari Dino 206 GT men først i 1969 kom den første gadebil på vejene, men modellen holdt kun kort fordi man indså at produktion i støre antal var svært når bilen karrosseri og bilens motorblok var i aluminium hvorfor man valgte at producere et karrosseri i stål og en motorblok i støbejern. Dino 206 GT nåede kun at blive solgt i 152 eksemplarer. Slagvolumen på den nye Dino 246 GT var øget fra 1.987ccm til 2.418ccm og effekten blev dermed også øget fra 180HK til 195HK som så kunne kompensere for den øgede vægt. Ferrari Dino 246 GT blev præsenteret i Torino november 1969 og der blev taget godt imod bilen.
Lead photograph of 1974 Ferrari 246 GTS Serial Number 07888
Bilen centermotorplacering bidrog til rigtig gode køreegenskaber og motorens konstruktion gjorder at bilen skulle have nogle ”klø” læs høje omdrejning, for at yde sit ypperste og det gjorder Dino 246 GT til en sportslig og sjov bil at køre i.

I 1971 kom der yderligere skub i salget da man sendte GTS Spider på markedet med aftageligt tag og samtidigt begyndte Tony Curtis at køre i bilen i ”De uheldige helte” som var en populær tv serie i 1971-1972.

Om end bilen var den første "lille Ferrari" blev den skælsættende for hvad Ferrari har udviklet siden hen og ikke mindst i dag hvor næsten alle modeller har centermotor.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap