Bilhistorie.dk - forsiden

Bilhistorie | Links | Sjov & gode tips | Alt om bilhistorie.dk |


 
Jaguar E-Type

 


Under udviklingen af Jaguar XK-SS som kom i 1957 som en ny model, opstod en brand på jaguarfabrikken og man nåede kun at bygge 16 biler. Man begyndte derfor at udvikle en ny bil og den 16. marts 1961 kunne man for første gang præsenterer Jaguar E-Type under biludstillingen i Geneve.

Jaguar E-Type var meget udtryksfuld med en ekstremt lang motorhjelm, afrundet bagende og cabriolet udgaven var helt åbent bagtil.

Den første model kom med en 3,8ltr. 6 cylindre motor som havde 265HK, hvilket ikke mindst for sin tid gav meget imponerende præstationer med 240 km/t topfart og 0-100 på 6,9 sekunder.

Karrosseriet var en selvbærende stålpladekonstruktion og bilen havde derfor ikke et egentlig chassis. Motorhjelm og skærme sidder sammen, så når man åbner for motorhjelmen følger skærmene med op så hele fronten er tilgængelig. Det smukke design havde aerodynamik eksperten Malcom Sawyer.

Bilen havde masser af moderne teknik, bremserne var med skiver hele vejen rundt og bilen havde en meget præcis tandstangsstyring. Bilen kom fra starten både som coupé og cabriolet.

I 1965 kom en ny 4,2ltr. motor og synkroniseret gearkasse, i 1967 kom en 2+2 E-type der også kunne leveres med automatgear. Pladsen var dog trang om end karosseriet var lidt støre bagtil – men pladsen var højest til børn. I 1969 kom serie II som havde kraftigere kofangere, plexiglas omkring lygterne var fjernet og bilen kunne nu leveres med servostyring. For at modsvare de skrappe regler om emission i USA neddroslede man motoren til 245HK hvilket ødelagde præstationerne fuldstændigt og salget faldt.

For at modsvarer denne tendens kom man i 1971 med en V12 model der havde 275HK. Den nye motor bragte igen accelerationen ned på knap 7 sekunder til 100 km/t – samtidigt blev kabinen 70’er-fiseret med et læderrat og hårdt sort 70’er plastik på midtertunnelen, ikke så smukt som de tidligere modeller!



Interiøret i E-typen var indrettet med alle knapper og kontakter i midten og speedometer og omdrejningstæller centralt foran rattet – hvilket gjorder det let både at lave højre og venstrestyret biler.

Alle biler blev leveret med læderinteriør og bilen havde et 3-eger rat med hulle i egerne for at sparer vægt. Instrumentborder var buet og foruden buede ligeså så bilens interiør havde en flot halvmåne form.

E-typens køreegenskaber var meget præcis, dels havde bilen som tidligere nævnt en god tandstangsstyring, men akselafstanden var også lang og bilen havde et meget lavt tyngdepunkt.

Bilen blev en stor succes og kostede ikke ret meget i forhold til konkurrenterne, en e-type kostede i England £2.097 imod en Aston Martin DB4 som kostede £3.968 - og på det vigtige eksportmarked USA aftog man hele 50.000 af de i alt 72.507 producerede E-typer.

Mange E-typer er rustet væk for bilerne blev ikke rustbeskyttet, man sprøjtede faktisk maling direkte på de ”rå” stålplader, men i dag kan man få alle pladedele som bliver reproduceret.

Til sidst var E-typen overhalet af mange nye modeller fra konkurrenterne og oliekrisen påvirkede det endelig – afslutningen af produktionen. Den sidste E-type kørte af samlebåndet i 1974 og de sidste 50 E-typer var alle roadster i sort med et emblem på instrumentbordet. I dag i Danmark ryger en E-type hurtigt over Kr. 300.000,- og en V12’er hurtigt over Kr. 500.000,-

Modellerne - kort fortalt
Jaguar E-Type 3,8 ltr. Coupé
Årg. 1961-1964
3.781ccm, 265HK, 0-100 på 6,9sek, topfart 240 km/t.
Antal produceret: 7.669
Jaguar E-Type 3,8 ltr. Roadster
Årg. 1961-1964
3.781ccm, 265HK, 0-100 på 7,0sek, topfart 238 km/t.
Antal produceret: 7.827
Jaguar E-Type 4,2 ltr. Coupé 2+2
Årg. 1966-1968
4.235ccm, 265HK, 0-100 på 8,9sek, topfart 222 km/t.
Antal produceret: 5.598
Jaguar E-Type 4,2 ltr. Coupé 2+2 Series II
Årg. 1968-1970
4.235ccm, 265HK, 0-100 på 6,9sek, topfart 222 km/t.
Antal produceret: 5.326
Jaguar E-Type 4,2 ltr. Coupé
Årg. 1964-1968
4.235ccm, 265HK, 0-100 på 7,1sek, topfart 240 km/t.
Antal produceret: 7.770
Jaguar E-Type 4,2 ltr. Coupé Series II
Årg. 1968-1970
4.235ccm, 265HK, 0-100 på 7,1sek, topfart 240 km/t.
Antal produceret: 4.855
Jaguar E-Type 4,2 ltr. Roadster
Årg. 1964-1968
4.235ccm, 265HK, 0-100 på 7,0sek, topfart 240 km/t.
Antal produceret: 9.548
Jaguar E-Type 4,2 ltr. Roadster Series II
Årg. 1968-1970
4.235ccm, 265HK, 0-100 på 7,0sek, topfart 242 km/t.
Antal produceret: 8.627
Jaguar E-Type Series III Coupé
Årg. 1971-1973
5.343ccm, 275, 0-100 på 6,4sek, topfart 234 km/t.
Antal produceret: 7.297
Jaguar E-Type Series III Roadster
Årg. 1971-1974
5.343ccm, 275HK, 0-100 på 6,4sek, topfart 240 km/t.
Antal produceret: 7.990
 
Relateret links
Eagle - renovere kun e-typer
E-type
Jaguar - Danmark
Jaguar Association Germany
Jaguar Club Denmark
Jaguar Daimler Club Holland
Jaguar Drivers Club Switzerland
Jaguar House
Jaguarklubben Sverige
Norsk Jaguar Klubb
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Del denne artikel med andre
Tekniske data
Bilmærke Jaguar
Model E-Type
Antal produceret 72507
Produktionsperiode 1961 - 1974
CCM 3781
HK 265
KW 199
Topfart 240
Længde 4450
Land England
Præsentation: Geneve 1961
Sammenlign
Sammenlign med en 2008 bil
Sammenlign med andre biler fra perioden
Sammenlign med biler introd. samme år
Del
Billeder
Jaguar E-Type
Se større billede
Jaguar E-Type
Se større billede
Jaguar E-Type
Se større billede
Jaguar E-Type
Se større billede
Jaguar E-Type
Se større billede
 
 

© bilhistorie.dk 2008-2011

Forsiden | Opret link | Kontakt | Føj til foretrukne | § bilhistorie.dk | Sitemap