Nyheder på bilhistorie.dk
 

 Toyota klar med ny F1 racer
 
11-07-2006    

Toyota er klar med en ny formel 1-racer til VM-seriens mest prestigefyldte løb, der afvikles i weekenden i Monte Carlos gader. Toyota TF106B debuterer med Ralf Schumacher og Jarno Trulli bag rattet i Monacos grandprix.

“Der er reelt tale om en helt ny bil, og vi overvejede faktisk at kalde den TF107. Men vi har alligevel valgt at holde fast i det nuværende TF106-navn og så tilføjet et B,” fortæller Toyotas teammanager Richard Cregan.

Toyota er et af de nyeste formel 1-team, men på trods af kun fire sæsoner i VM-serien havde man 2006-modellen på banen længe før konkurrenterne. Allerede i november, da alle andre team var ved at være klar med B-versioner af deres 2005-modeller, debuterede Toyota med sin 2006-model (TF106) under test i Spanien, og Toyota fik dermed et langt, effektivt tilløb til sæsonstarten i Bahrain midt i marts.

“Men TF106´eren er en videreudvikling af sidste års model, og derfor er vi allerede nu klar med B-versionen,” siger den tekniske chef for Toyotas formel 1-team, Pascal Vasseon. “Der er først og fremmest tale om mekaniske ændringer omkring undervognen, men de har været nødvendige for at skabe det rette grundlag for en forbedret aerodynamik, der dikterer F1-bilernes design i dag,” fortsætter Vasselon, der tidligere har været formel 1-chef for Michelin.

Toyota skiftede op til denne sæson fra Michelin- til Bridgestone-dæk, og i starten af sæsonen havde man svært ved at tilpasse TF106´eren til de nye dæk. “Det var ikke et spørgsmål om, at dækkene eller bilen ikke fungerede – dæk og bil passede bare ikke optimalt sammen, men dét problem fik vi løst relativt hurtigt,” fortæller præsidenten for Toyota Motorsport, John Howett.

Det intensive testprogram, der fik Toyota-raceren og Bridgestone-dækkene til at arbejde optimalt sammen, gav resultat allerede i sæsonens tredje grandprix i Australien, hvor Ralf
Schumacher kom i mål som nummer tre.

“Vi er helt sikkert på rette vej, men i en vis grad betaler vi i år prisen for vores succes i 2005,” siger tyskeren. “Fjerdepladsen i konstruktør-VM sidste år betyder, at vi mangler de data vores tredjekører hidtil har indsamlet i fredagstræningen op til grandprixerne i år.”

Kun team uden for top-fire i det foregående års konstruktør-VM må bruge tredjekørere under fredagstræningerne, og netop i år – hvor motorreglementet er ændret fra 3.0 liters V10-motorer til 2.4 liters V8´ere – er hver eneste træningsomgang særlig vigtig.

“Men det er en del af læreprocessen,” siger John Howett. “Hvis man vil være med helt i toppen af formel 1, må man lære at klare sig uden sin tredjekører. Og vi VIL være med i toppen!”.

 

Toyotas Jarno Trulli og Ralf Schumacher starter det prestigefyldte Monacos grandprix i ny F1-racer.

Toyota.dk


 

© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap