Nyheder på bilhistorie.dk
 

 FDM: Ny crashtest: EU-krav giver falsk sikkerhed
 
29-10-2006    

Nye EU-krav, der skal sikre personbiler ved kollision mod bagenden af en lastbil, dumper i en ny test, som en række europæiske bilistorganisationer, heriblandt FDM, står bag. Det skræmmende resultat får bilistorganisationerne til at kræve, at kravene bliver revideret.

 

I 2005 kostede det i Danmark tre bilister livet at køre op bag i en lastbil, mens 12 blev alvorligt kvæstet og 11 kom lettere til skade.

 

De mange alvorlige uheld i både Danmark og resten af Europa har fået EU til at indføre nye krav til lastbiler fra 2007. En forbedret barriere bag på lastbilen, skal beskytte personbiler mod den såkaldte ”underkøring”, hvis de kolliderer med bagenden på en lastbil. Men de nye krav er slet ikke nok, viser en ny crashtest som ADAC har foretaget på vegne af en række europæiske bilistorganisationer.

 

”Billederne fra testen viser tydeligt, at forsædepassagererne i en mindre bil løber en stor risiko for at blive dræbt eller lemlæstet i denne form for uheld”, siger FDMs repræsentant i testsamarbejdet, motorredaktør Leif Nielsen.

 

I testen er en ganske almindelig personbil med to testdukker på forsæderne, blevet sendt med en hastighed på 56 km/t mod en lastbil, der opfylder de nye EU-krav. På billederne kan man se, hvordan lastbilens nye underkøringssikring bliver fejet til side, og hvordan personbilen efterfølgende forsvinder ind under lastbilens lad, så alt over hoftehøjde på personbilen bliver skrællet af.

 

”Testen viser tydeligt, at EU’s krav ikke er tilstrækkelige til at forhindre alvorlige skader ved bagendekollision. EU må se på sagen igen og opstille nye egnede krav, så målet om at forhindre store skader ved bagendekollision kan undgås. Vi har derfor sammen med de øvrige bilistorganisationer i Europa fået testen en anden løsning, og den har vist sig at være effektiv”, siger Leif Nielsen.

 

FDM opfordrer, sammen med de øvrige bilistorganisationer, EU til at se nærmere på den ekstra test, hvor der er sat en forstærket sikkerhedsbøjle bag på lastbilen. I testen blev sikkerhedsbøjlen sænket fra EU-kravene på 0,55 m til 0,45 m og samtidig blev sikkerhedsbøjlen afstivet for bedre at kunne klare en kollision. De forandringer betød, at personerne slap fra ulykken med livet i behold, fordi bilen blev opfanget af den forstærkede og sænkede sikkerhedsbøjle.

 

FDM kan du se videoerne fra testen og læse mere om crashtest.

 

 

http://www.bilhistorie.dk/out.asp?linkid=578


 

© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap