Nyheder på bilhistorie.dk
 

 For 30 år siden var Volvo 240 Turbo
 
24-10-2015    

1985 var et godt motorsportsår for den svenske bilproducent. Volvo 240 Turbo – kaldet ”The Flying Brick” (den flyvende Mursten) vandt det europæiske Touring Car Championship (ETC) og det tilsvarende tyske Deutsche Touringwagen Meisterschaft (DTM).

Da Volvo i 1981 præsenterede familiebilen 240 med turbomotor, var den svenskernes vej ind i et helt nyt segment. Den viste, at Volvo var i stand til ikke blot at bygge sikre, holdbare biler, men at disse også kunne være hurtige og sjove at køre. Med turbo ydede den driftssikre B21ET 2,1 liter motor 155 hk, hvilket betød, at 240 Turbo klarede 0-100 km/timen på 9 sekunder og havde en tophastighed på 195 km/timen. I herregårdsvognsudgaven var 240 Turbo den hurtigste i verden af sin art.

I 1982 blev der indført nye, internationale Gruppe A regler. Biler, der skulle bruges til race, skulle komme direkte fra samlebåndet, og det var begrænset, hvor meget der måtte ændres på dem. Der fandtes endvidere en regel om, at der skulle bygges mindst 5.000 enheder af den pågældende model om året, de skulle have mindst fire sæder og mindstevægten var relateret til motorkapaciteten. Reglerne passede perfekt til Volvo 240 Turbo. Ifølge reglerne skulle der også bygges mindst 500 såkaldte Evolution Cars, hvilket var grunden til, at Volvo skabte 240 Turbo Evolution. I juli 1983 blev de 500 biler stillet op til inspektion to steder i USA – et sted på vest- og et på østkysten. Inspektionen skulle sikre, at de nu også var ensartede. Bilerne havde større turboladere, ombyggede motorstyringssystemer, vandkølet turbo og vandindsprøjtning. Det var en ny opfindelse, som Volvo tog patent på.

I 1984 startede 240 Turbo i Gruppe A løb for alvor. Volvo var selv ansvarlig for konstruktionen, og at komponenterne var ensartede. Uafhængige teams stod for konkurrencedelen. Udbyttet det første år var to sejre. Svenske Ulf Granberg og Robert L. Kvist vandt ETC på Zolder i Belgien, mens deres svenske landsmand Per Stureson vandt på tyske Norisring i første sæson af DTM.
I 1985 udvidede Volvo aktiviteterne. Nu blev to teams ændret til fabriksteams. Meningen var ikke blot at slå konkurrenter som Rover og BMW, men også at konkurrere mod hinanden.
 
Det schweiziske team, Eggenberger Motorsport, deltog i ETC under navnet Volvo Dealer Team Europe. Kørerne var svenske Thomas Lindström, Sigi Müller Jr. fra Vesttyskland, italienske Gianfranco Brancatelli og belgiske Pierre Dieudonné.
 
Et andet team i ETC var svenske Magnus Racing med Ulf Granberg, Anders Olofsson og Ingvar Carlsson som kørere.
 
Herudover deltog IPS Motorsport i DTM. Per Stureson var blevet udstyret med en ny, konkurrencekraftig bil med højere ydelse og bedre køreegenskaber.
 
I starten havde både konkurrenter og publikum svært ved at tage de firkantede Volvo’er  alvorligt. Men ”the flying bricks” skulle snart vise, hvad de var i stand til, også selv om de stillede op mod biler med langt større motorer som Rover 3500 V8 og BMW 635.
 
Racerudgaven af 240 Turbo havde topstykke i aluminium og smedede stempler, plejlstænger og krumtap. Indsprøjtning skete via et specialfremstillet Bosch K-jettronic system, og Garrett turboen ladede op til 1,5 bar. Resultatet var, at 2,1 liter motoren ydede omkring 300 hk og gav bilen en tophastighed på 260 km/t.
 
Karrosseridele, der kunne udskiftes, såsom døre og motorhjelm, var udført i tyndere metalplade end på produktionsbilerne. Bagakslen var seks kilo lettere, bremserne havde firestemplede kalibre og ventilerede skiver. Et hurtigt optankningssystem gjorde det muligt at påfylde 120 liter højoktan benzin på blot 20 sekunder.
 
Den 13. oktober 1985 efter løbet på Estoril banen i Portugal var det forbi. Volvo havde vundet seks af 14 løb og Lindström/Brancatelli havde vundet hele ETC serien. Oveni det havde Per Stureson vundet det tyske DTM mesterskab efter en sejr og fem podiepladser.
 
Som om det ikke var nok med ETC og DTM, vandt Volvo også Touring Car mesterskaber i Finland, Portugal og New Zealand i 1985. Og en højrestyret  240 Turbo vandt det skotske rallymesterskab samme år.
 
Interessen for Volvo’s Gruppe A historie i 1980’erne er steget støt forud for 30 året for titelsejrene i 1985. Det inkluderer en fest ved verdens største Volvo-træf – VROM – der blev afholdt i Göteborg i august måned.

Dette er en pressemeddelelse fra Volvo
 

 

Volvo 240 Turbo – kaldet ”The Flying Brick”

Volvo Danmark


 

© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap