Nyheder på bilhistorie.dk
 

 Fiat genopliver den legendariske 124 Spider
 
18-11-2015    

For knap 50 år siden så Fiat 124 Spider dagens lys for første gang. Nu vender den
legendariske italienske letvægts-roadster tilbage med et skarpt design og en
temperamentsfuld turbomotor. Den nye Spider får dansk premiere til næste sommer.

Netop nu løber 2015-udgaven af Los Angeles Auto Show af stablen. Det markerer Fiat ved at bringe et
bilikon tilbage. Den italienske bilproducent præsenterer den helt nye Fiat 124 Spider på udstillingen.

Den første Fiat 124 Spider blev lanceret i 1966, og det er med dyb respekt for designklassikeren, at den
populære roadster har fået nyt liv. Som det var tilfældet med originalen, byder den nye Spider på
umiskendelig køreglæde og elegant italiensk design. I kombination med kraft fra den stærke turbomotor,
en avanceret undervogn og den nyeste teknologi giver det en kompakt, let og yderst sportspræget
topersoners roadster.

Under motorhjelmen ligger en potent firecylinders 1,4 liters MultiAir turbomotor, der yder 140
hestekræfter og har et drejningsmoment på hele 240 Nm. Spideren har baghjulstræk og en meget præcis
sekstrins gearkasse. Forhjulsophænget er et double wishbone-ophæng, og bagtil er et multilink-ophæng,
som er udviklet specifikt med henblik på øget stabilitet, når bilen bremser eller drejer. Som helhed er
bilen er designet med henblik på lav tyngde og optimal vægtfordeling, og styretøjet er let og reagerer
hurtigt og direkte. Alle disse elementer giver en dynamisk køreoplevelse i særklasse; klassisk italiensk
køreglæde!

Elegant cabriolet
Fiat 124 Spider er en klassisk roadster med en meget letbetjent kaleche. Det tager få øjeblikke at pakke
kalechen ned, så man hurtigt er klar til kørsel med vind i håret, når vejret indbyder til det.

Spideren er designet på Fiats Centro Stile i Torino og er på flere punkter en moderne genfortolkning af
den oprindelige model, som vidt og bredt betragtes som en af Fiats smukkeste biler gennem tiden. Den
ligger lavt og har klassiske smukke linjer og velafbalancerede proportioner mellem kabine og motorhjelm.

Detajler som kølergrillen med sekskantet gitter, langsgående forhøjningner på motorhjelmen samt de
skarpe horisontale baglygter er klare referencer til den historiske Spider. Interiøret er designet med fokus
på komfort for både fører og passager med materialer af højeste kvalietet. Med ergonomi for øje er
kabinen indrettet som et racerbilscockpit med nem betjening af rat, pedaler og gearskift under kørslen.

Den fås i to udstyrsniveauer: 124 Spider og 124 Spider Lusso (som betyder luksus på italiensk).
Udstyrsmulighederne omfatter bl.a. adaptive forlygter og bakkamera, 7” touchscreen display med DAB
radio, multimediekontrol, Bluetooth, opvarmede sæder og nøglefri adgang. Et lydsystem fra Bose med ni
højttalere giver mulighed for overlegen lydkvalitet selv med toppen nede.

Fiat 124 Spider kommer i otte farver, som alle er tro mod den klasisske 124 Spider, blandt andet Rosso
Passione (solid rød), Nero Vesuvio (sort metallic) og Azzurro Italia (azurblå metallic).
___________________________________________________________________________________
Fiat 124 Spider igennem tiden

November 1966
Fiat 124 Spider debuterede på biludstillingen i Torino.

1968
Første Spider solgt på det amerikanske marked.

1975
Efter enorm salgssucces på det amerikanske marked produceres der nu udelukkende til amerikanerne.

1979
Omdøbes til Spider 2000.

1981
Pininfarina overtager hele produktionsapparatet. Salget i Europa genoptages, samtidig med at bilen
omdøbes til Pininfarina Spider Azzura på det amerikanske marked og Pininfarina Spidereuropa på det
europæiske.

1985
Produktionen ophører efter et globalt salg på næsten 200.000 biler.

November 2015
Den legendariske bil vender tilbage og har verdenspremiere på Los Angeles Auto Show.

Pressemeddelelse fra Fiat Danmark

 

2015 Fiat 124 Spider Foto: Fiat Danmark

Fiat.dk


 

© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap