Nyheder på bilhistorie.dk
 

 Ny 367 hk Volvo S60 og V60 Polestar
 
03-04-2016    

Volvo og Polestar, som er det selskab hos den svenske bilproducent, der står for de særligt højtydende varianter, introducerer nu de hurtigste biler, Volvo nogensinde har skabt – de nye 367 hk Polestar S60 sedan og V60 stationcar.

Begge biler accelererer fra 0 til 100 km/timen på 4,7 sekunder, har elektronisk begrænset tophastighed på 250 km/timen og er udstyret med en særligt udviklet udgave af Volvo’s prisvindende, firecylindrede Drive-E drivline.

For at booste motoren har Polestar taget en V60 og S60 og forsynet dem med en større turbo, kompressor, nye plejlstænger, nye knastaksler, større luftindtag og ny brændstofpumpe med høj kapacitet og har matchet dem med BorgWarner firehjulstræk og den nye Polestar-optimerede, ottetrins Geartronic automatgearkasse.

Foruden alt dette effektoptimerende udstyr har Polestar reduceret bilernes vægt betragteligt. Volvo S60 og V60 Polestar er 24 kilo lettere over forakslen og 20 kilo lettere i alt sammenlignet med tidligere modelår.

”Disse biler er virkelig hurtige,” siger Niels Möller, chef for Polestar. ”Men de er mere end det. De kombinerer Polestar’s 20 års erfaring med motorløb med Volvo’s iboende, pragmatiske motorhistorie. Det er meget hurtige biler, der kan bruges alle årets 365 dage”.

De to nye modeller er samtidig starten på Polestar-mærkets globale udbredelse. De første Polestar-biler, der var godkendte til at køre i almindelig trafik, blev introduceret i 2014 på visse markeder. I dag er mærket glade for at kunne offentliggøre, at dets produkter fremover skal sælges på 47 markeder (tidligere kun 13), og at produktionstallet bliver fordoblet fra 750 biler om året til 1.500.

Begge biler er forbundet med den nye Volvo S60 Polestar TC1, som er den helt nye FIA WTCC-racer fra Polestar Cyan Racing. Basischassis og motor er de samme, og udviklingsteamet har arbejdet ud fra samme filosofi.

”Selv om anvendelsesområderne er forskellige, har disse biler mere end blot teknologi tilfælles. Den grundlæggende filosofi er den samme, og de er udviklet af mennesker, der er tændt af samme passion. Det handler om at skabe en ydelse, der kan anvendes under alle forhold, uanset om det drejer sig om at vinde et mesterskab, eller om at nyde en sikker og funktionsdygtig bil, der er sjov at køre hele året,” siger Thed Björk, der kører og tester biler i Polestar Cyan Racing.

Både raceren og den almindelige bil er forsynet med en videreudviklet, firecylindret Drive-E motor. I Volvo S60 og V60 Polestar yder den dobbeltladede, toliters motor 367 hk og 470 Nm. I forhold til standard T6 motoren er forskellen en kraftigere turbo, nye plejlstænger, nye knastaksler, større luftindtag og en brændstofpumpe med højere kapacitet.

På trods af den højere ydelse er brændstofforbrug og udledninger kun 7,8 l/100 km (12,8 km/literen) og 179 CO2 g/km. Det er en yderligere forbedring af Volvo’s Drive-E drivline.

”Alle de ændringer, vi har foretaget på bilerne, har handlet om at gøre dem bedre at køre og mere effektive. Grundlaget for den nye motor er motorsportsteknologi og løsninger som f.eks. kombinationen af turbo og kompressor, letvægtsmaterialer m.m. Det går hånd i hånd med vores kernefilosofi og har gjort det muligt for os at udvikle Volvo S60 og V60 Polestar,” siger Henrik Fries, direktør for R&D, Polestar.

Andre nye detaljer er en ny 20” letvægtsfælg, et Polestar kalibreret, el-styret styresystem og nye, 371 mm, riflede bremseskiver.

Læs mere om de nyudviklede Volvo S60 og V60 Polestar på: http://cars.polestar.com

Om Polestar Polestar er det selskab hos Volvo, der beskæftiger sig med særligt højtydende varianter. Det startede som et motorsportsteam i 1996 og har haft succes i talrige mesterskaber med forskelige Volvo-modeller. I 2009 begyndte Polestar at markedsføre effektoptimerende produkter og intensiverede dermed relationerne til Volvo Cars. De første, højtydende biler, der byggede på Volvo S60 og V60, blev introduceret i 2014. I 2015 opkøbte Volvo Cars den del af Polestar, der beskæftiger sig med effektoptimering med henblik på at kunne markedsføre et troværdigt tilbud og for selv at kunne definere fremtidig premiumydelse.

 

Fotokilde: Volvo Nyhedskilde: Volvo

Volvo


 

© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap