Nyheder på bilhistorie.dk
 

 Volvo fylder 25 år
 
06-08-2016    

Volvo 850 fylder 25 år

 

Volvo 850 er bilen, der vendte op og ned på alting for den svenske bilproducent. En forhjulstrukket Volvo med femcylindret, tværstillet motor. Den var et resultat af Volvo’s Galaxy projekt, og serien fik stor succes inden for motorsport, ligesom det var den første Volvo, der kunne fås med firehjulstræk.

 

Den helt nye Volvo 850 GLT havde verdenspremiere i Globen i Stockholm den 11. juni 1991. Modellen, der var resultatet af en af Sveriges største industrielle investeringer, afveg fundamentalt fra tidligere Volvo-designs. Den havde forhjulstræik, en femcylindret, tværstillet motor og bød på køreglæde i en helt ny grad.

 

Den nye bil blev introduceret som ”en dynamisk bil med fire verdensnyheder”. Disse var: den tværstillede, femcylindrede motor, Delta-link bagakslen, som Volvo selv havde designet, det integrerede sidebeskyttelsessystem SIPS og de selvjusterende forsædeseler.

 

Selv om designet mindede om 700-serien, var 850 en helt ny bil. Udviklingsarbejdet startede allerede i 1978, og på et møde, der blev afholdt hos Volvo det år, besluttede man, at det nu var tid at slippe tankerne løs og styre mod stjernerne. Det er derfor, projektet kom til at hedde Galaxy.

 

Projekt Galaxy resulterede i to modelserier – en svensk og en hollandsk. Den grundlæggende teknologi blev udviklet i fællesskab. Herefter arbejdede de to teams videre hver for sig. Hollænderne – Volvo Car B.V. – fortsatte udviklingen med det, der blev til 400-serien, mens Volvo i Sverige udviklede 850-serien.

 

Den første model, der blev præsenteret, var 850 GLT med en 20-ventilet indsugningsmotor på 170 hk. I udviklingsfasen arbejdede Volvo ihærdigt på at gøre 850 GLT til en livlig bil, der gav sin ejer stor køreglæde, samtidig med at den havde en korrekt indsugnings- og udstødningslyd.

 

Næste vigtige 850-version blev præsenteret i februar 1993 – stationcaren. Den havde typiske Volvo-kendetegn som den lodrette bagende, der gav rigelig plads i bagagerummet. En ny designdetalje var imidlerlid de forlængede, lodrette baglygter, der dækkede hele D-stolpen. Under udviklingsarbejdet sammenlignede chefdesigner Jan Wilsgaard løbende med en model, hvor de store baglygter kunne tages af og erstattes. Stationcar-udgaven fik senere en prestigefyldt japansk pris ”1994 Good Design Grand Prize” samt den italienske ”Most beautiful estate”.

 

850-rækken blev snart udvidet med forskellige motorer. Den model, der fik mest opmærksomhed, blev præsenteret på biludstillingen i Geneve i 1994. Med en iøjnefaldende gul farve fremstod T-5R nærmest som et udråbstegn på hjul. Meningen var, at der skulle produceres 2.500 eksemplarer af den. Turbomotoren med intercooler ydede 240 hk med et drejningsmoment på 330 Nm. Udstyret inkluderede særlige spoilere, et firkantet afgangsrør og 17” alufælge ved navn Titan. De gule biler blev udsolgt i løbet af et par uger, hvorefter Volvo producerede samme antal i sort samt til slut 2.500 stk. i mørkegrøn.

 

1994 var også året, hvor Volvo vendte tilbage til racerbanerne – og det på en ekstremt iøjnefaldende måde. Da to 850’er nærmede sig startlinien ved sæsonpremieren på Thruxton banen i Sydengland, var det stationcars! At stille med to stationcars i Europas mest prestigefyldte serie for standardbiler, British Touring Car Championship (BTTC), var noget, der tiltrak enorm opmærksomhed. Volvo investerede massivt sammen med Tom Walkinshaw Racing. De to biler blev kørt af svenskeren Rickard Rydell og hollænderen Jan Lammers. I 1995 gjorde ændringer i reglementet det nærmest ulovligt at konkurrere med stationcars, og Volvo skiftede til sedanmodellen. Den sæson endte Rickard Rydell på en samlet tredjeplads i mesterskabet.

 

Lige fra starten kaldte pressen Volvo 850 ”verdens sikreste bil”, og i 1995 introducerede modellen endnu en verdensnyhed på sikkerhedsområdet, da 850 blev den første masseproducerede bil, der blev leveret med sidebeskyttelses airbags.

 

850 AWD – den første firehjulstrukne Volvo, der blev introduceret i 1996 – var en pioner for svenskerne. I 850 All Wheel Drive var firehjulstrækket aktivt hele tiden – en viskosekobling fordelte trækkraften automatisk mellem for- og baghjul. Hvis et af baghjulene begyndte at spinde, fordelte det elektroniske TRACS anti-spind system automatisk trækkraften mellem forhjulene til det hjul, der havde bedst vejgreb. 850 AWD blev drevet af en nyudviklet motor med  lavtryksturbo på 193 hk. Den var forgængeren for Volvo’s firehjulstrukne XC-modeller.

 

1996 var sidste år, 850 blev produceret. Da modellerne undergik en større opgradering i 1997, kom de til at hedde S70 i sedan- og V70 i stationcarudgaven. Der blev bygget i alt 1.360.522 biler i versioner med afsæt i 850-serien.

 

Tekst og billede er fra Volvo pressemeddelelse

 

Volvo 850 T5

Volvocars.com


 

© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap