Bilhistorie.dk - forsiden

Bilhistorie | Links | Sjov & gode tips | Alt om bilhistorie.dk |


 
VW Golf historie

 


En bil der i nyere tid har skabt historie er VW Golf, med sin nytænkning og funktionalitet begejstrede den køberne fra starten af sin introduktion og bilen skabte også sin egen nye klasse af mellemklassebiler – golf-klassen.

Golf’en var tiltrængt som afløser for boblen om end boblen forblev i produktion helt frem til 2002 og der nåede at blive produceret 4 generationer af golfen før Boblen blev taget ud af programmet, i hvert fald i sin egen skikkelse. VW Boblen har jo netop fortsat fra 1999 med NEW Beetle som er baseret på samme undervogn som Golf 4.

Men Golf’en skilte sig på mange måder ud for modsat boblen var Golf’en kantet i sin form, bilen var i stedet for luftkølet vandkølet og bilen havde i stedet for baghjulstræk forhjulstræk!

Den 1. oktober 1971 stod den første håndbyggede prototype af VW Golf færdig og den havde kostet 1 mio. DM at bygge, hvilket svarer til næsten 4 mio. danske kroner. Golf’en blev dengang kaldt EA 337 hvor EA stod for ”Entwicklungsauftrag” dvs. ”udviklingsopgave 337”. Bilen blev kørt i vindtunnellen på fabrikken i Wolfsburg og det vidste sig at Golf’en havde en CW værdi på 0,42 hvilket var et ganske fint resultat i starten af 70’erne.

Golf’en blev sat i produktion den 2. marts 1974 og bilen sendes ud til forhandlerne til de første købere i august 1974 og prisen for den 2-dørs 50HK model er 7.995,- DM.

Introduktionen går forrygende og lynhurtigt var Golf’en den mest solgte bil i Tyskland og det er den faktisk blevet ved med for over 1/3 af alle solgte Golf’er er solgt i Tyskland – og det vidste sig da også tydeligt da man allerede den 27. oktober 1976 kunne sende Golf nummer 1 million af samlebåndet.

Golf’en kom i en mængde versioner, men måske står Golf GTi der blev præsenteret i september 1975 som en af de største præstationer i Golf’ens historie. Golf GTi satte ligesom med Golf-klassen sin egen klasse, GTi bilerne. GTi var en gaderacer der var tilgængelig for mange på grund af sin pris og så var bilen rigtig sjov at køre og man behøvede ikke at være professionel for at kunne styre bilen takket være Golf’ens i forvejen fantastiske køreegenskaber. GTi’en havde en 1,6ltr. motor på 110 HK v/6.100 omdrej./min. hvilket var nok til at bringe den 800kg lette bil fra 0-100 på bare 9,0 sekunder og Gti’eren skød en topfart på 182 km/t. Egentlig var GTi’eren planlagt til at skulle bygges i 5.000 eksemplarer men i dag er der solgt over 1,4 mio. eksemplarer af Golf GTi.

VW Golf kom også meget tidligt med en Diesel model hvilket jo i 70’ernes oliekrisetid var oplagt og med til at give Golf’en dens succes. Dieselmodellen havde på det tidspunkt en brændstoføkonomi på 15,2 km/ltr.

I marts 1979 kom den for mange kære Cabriolet som omgående blev populær, tyskerens åbne dagligdagsroadster var snart at se over alt på sydkysten i Frankrig og på Californiens solbeskinnede kyster og bilen var naturligvis en oplagt gaveidé til rigmandens datter.

Golf II kom aldrig i produktion som Cabriolet da Golf I cabriolet forblev i produktion helt frem til 1992 og senere kom så Golf III som cabriolet. Cabrioleten blev i øvrigt fremvist for første gang på St. Tropez.

Golf nåede også at komme i en varevognsudgave som dog aldrig blev nogen kæmpe succes, men på hjemmemarkedet i Tyskland solgte den rimelig godt. Bilen blev kaldt VW Caddy og navnet Caddy er jo netop taget i brug i form af en helt nyudviklet og selvstændig modelserie til både erhvervs- og persontransportbrug.

Golf’en kom i mange forskellige varianter undervejs. Golf II kom også i en Syncro model, altså en firhjulstræk model der kunne komme frem over alt, Golf III kom i 1992 i en VR6 model med en 6 cylindre motor på 174HK i en V-række, deraf VR. VR motorprincippet blev desuden brugt i Passat, Sharan og Transporter modellerne. Golf III kom også i en el-bil version med modellen Ecomatic, men som med så mange andre miljøvenlige biler gør høje priser kål på egentlige succeser i den kategori.

Først med Golf III blev der i 1993 lavet en stationcar af golfen med en rumlig familie bil og et bagagerum på 466ltr, 1.425ltr. når bagsæderne var lagt ned, hvilket igen satte ekstra gang i salget.

Golf’en havde med Golf II og frem ekstra hård konkurrence da modellen som sagt havde skabt Golf klassen og dermed havde alle konkurrenterne jo nu også en bil i den klasse.

Den 25-06-2005 overhalede Golf’en Boblen med et produktionstal på 21.517.415 VW Golf’er, men måske skal man huske at hvor VW Boblen forblev stort set den samme bil i gennem næsten 70 år er golfen på det tidspunkt i gang med sin 4 generation, og hermed 4 helt nye konstruktion – men ikke desto mindre er Golf’en sin egen og Golf ejer skifter tit deres golf når den nye model kommer.

I 2004 kom den sidst nye generation, den 5 i rækken og i dag produceres Golf’en på 6 fabrikker og der produceres over 3.000 biler om dagen, så det sidste har vi nok ikke set til Golf’en!

Modelhistorie
1974 Marts
Den 2. marts begynder produktionen af VW Golf

Maj
Golfen præsenteres for pressen i Maj måned, hvilket foregår i München.

August
De første modeller leveres fra forhandlerne

1975 September
Golf GTi præsenteres på IAA i Frankfurt.
1976 September
Der kommer en en dieselversion af Golf'en

Oktober
Den 27. oktober produceres Golf nummer 1 mio.

1978 April
Den 10. april åbnes en ny samlefabrik i Westmoreland / Pennsylvania.

Juni
Golf nummer 2 mio. produceres og Golf nummer 10.000 leveres i det tidligere DDR

1979 Marts
Golf Cabriolet præsenteres i St. Tropez

August
GTi modellen får 5 gear og Golf'en får kofangere i plastik.

September
Golf nummer 3 mio. produceres

VW Jetta præsenteres på IAA i Frankfurt.

1980 August
Instrumentbord designet forbedres og der kommer større baglygter.

November
Golf nummer 4 mio. produceres.

1981 Oktober
Man vinder med GTi modellen det tyske rally mesterskab.
1982 Februar
Man produceres Golf nummer 5 mio.

Marts
Golf turbodiesel præsenteres

Oktober
Caddy, en pick-up baseret på Golf præsenteres.

1983 Juni
Produktionen af Golf II påbegyndes - samtidigt kommer 1,8 - 90 HK motoren.

September
Golf nummer 6 mio. produceres.

1984 Januar
Salgsstart af Golf II GTi.

August
Man kan nu få katalysator til 1,8 insprøjtningsmodellen.

1985 Januar
Golf GTi får dobbeltlygtegrill dobbeltrør udstødning.

Marts
Golf nummer 7 mio. produceres

Juni
Golf GTi 16V præsenteres på baggrund af en 1,8 motor med 139HK.

1986 Februar
Golf Syncro præsenteres i Sverige.

Maj
Golf nummer 8mio. produceres.

1987 Februar
GT, GTi & GTi 16V modellerne får ABS bremser som tilvalgsmulighed.

Maj
En Twin Golf med både front og centermotor bygges - med 600HK

Juni
Golf nummer 9 mio. produceres

August
Trekantsruden i fordøren afløses af en stor rude og der kommer et andet sidespejl.

1988 Januar
Rally golfen indsættes - G60 med en 1,8ltr. motor på 160HK.

Juni
Golf nummer 10 mio. produceres.

1989 Oktober
Golf nummer 11 mio. produceres.

November
Diesel golfen får katalysator.

1990 Januar
Golf Country præsenteres

Februar
Salget af G60 GTi begyndes - en model med 160HK og G-lader.

November
Golf nummer 12 mio. produceres - heraf har 1 mio. været Golf GTi.

1991 Februar
Der påbegyndes produktion af VW Golf i Mosel/Sachsen.

September
Golf 3 præsenteres på IAA i Frankfurt. Samtidig præsenteres Vento og VR6 modellen.

1992 Februar
Golf nummer 13 mio. produceres.
1993 Marts
Golf nummer 14 mio. produceres.

August
Der præsenteres St.car modellen Variant, samt den nye Golf Cabriolet. Samtidigt præsenteres TDi modellen og Ecomatic modellen, altsammen på IAA i Frankfurt.

1994 Marts
En Rapsolie Golf produktion påbegyndes.

November
Den første serieproduceret elbil påbegyndes produktionen med Golf CitySTROM.

Golf nummer 15 mio. bygges.

1995 Juli
Golf nummer 16 mio. bygges.

September
1,9ltr. SDi sugediesel motoren introduceres.

1996 Februar
110HK TDI motoren indføres i Golf rækken.

Maj
Golfen kommer i en jubilæumsudgave - 20 Jahre GOLF GTi.

1997 August
Golf 4 præsenteres for pressen i Bonn.

September
Golf 4 præsenteres på biludstillingen IAA i Frankfurt.

1998 August
Golf 4 Cabriolet præsenteres

Juli
Golf 4motion med 4wd præsenteres.

1999 Maj
Golf nummer 19 mio. bygges.
2000 September
Golf nummer 20 mio. bygges.
2002 December
Golf nummer 22 mio. bygges
2003 September
Sidste model kommer af Golf 4, kaldt Edition.
2004 September
Introduktion af Golf 5 GTi ved Autosaloon i Paris - salget startes umiddelbart efter.
 
 
Relateret links
Club Golf Danmark
Golffans
VW - Danmark
VW - Tyskland
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Tip en ven om denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Omregn værdier til nutidsværdier
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side
Billeder
Vi har desværre ingen billeder af denne bil
Del
 
 

© bilhistorie.dk 2008-2011

Forsiden | Opret link | Kontakt | Føj til foretrukne | § bilhistorie.dk | Sitemap