Biler - Alt om biler

Bilhistoriske artikler
Øvrige artikler
 
 
Artikler efter modelperiode
 
Leksikon
Kalender
 
Links
 
Sjov
Nyttigt & research
Nyheder
 
Alt om bilhistorie.dk
 

SØG:

 
BANNERPLADS 250x250
 
 
 
 

 

Søg i bilhistorisk arkiv.....
 
Søg

Resultater i biler

AC Cobra (1962 - 1968)
Et ikon for muskelbiler - ja her kommer man ikke uden om den legendariske og elskede AC Cobra.
Alfa Romeo 2600 Touring Spider (1961 - 1968)
Denne smukke Alfa blev ikke nogen stor-sælger, men fremstår i dag som en af de smukke roadster med rødder i smuk Italiensk design.
Audi Quattro Coupé (1983 - 1989)
En af Audi's legandariske biler var Audi Quattro som måske er en af Audi's vigtigste modeller i nyere tid.
Austin Healey 100 (1952 - 1956)
Den første bil som Donald Healey producerede sammen med BMC var Austin Healey 100.
Austin Healey 3000 (1956 - 1968)
Da model 100 blev til en 6cyl. kom der for alvor fart på salget af Austin-Healey biler.
Austin Seven (1923 - 1939)
Grundlaget for Austins succes var Austin Seven som nåede at blive produceret i 290.000 eksemplarer på 17 år.
BMW 2002 Tii (1971 - 1975)
Lidt information om en af modelvarianterne i 2002-serien
BMW 2002 Turbo (1974 - 1975)
BMW 2002 Turbo var verdens første serieproduceret bil med Turbo.
BMW 503 (1956 - 1959)
En fantastisk sportscoupé - det blev dog aldrig til mere end 412 biler og hvorfor det - hvad med prisen? Kr. 115.000,- i 1956.
BMW Dixi (1928 - 1932)
Den første bil som BMW producerede var en Austin Seven, som blev bygget på licens under navnet Dixi.
BMW Isetta (1955 - 1964)
Bilen der reede BMW fra krisen i midten af 50'erne og som stadig får manges hjerter til at banke.
BMW Z8 (2000 - 2003)
BMW kan noget og har altid kunnet noget. Her tog BMW fat i en klassiker og genskabte den mange år efter – nu er tiden allerede klar til at kalde bilen en nyklassiker.
Bugatti 57C (1934 - 1940)
En af Bugatti's største successer var Bugatti Type 57.
Bugatti Type 35 (1924 - 1930)
Nok en af de medst legendariske Bugatti modeller i historien
Chrysler Airflow (1934 - 1937)
En fremsynet bil som blev en "historisk" succes.
Citroën 2CV (1936 - 1990)
En af verdens genistreger - innovativ teknik og et design der har gjort bilen til et rullende synonym med Frankrig.
Citroën 5 CV (1922 - 1926)
5 CV blev produceret som den 3. serie siden den første bil fra Citroën.
Citroën DS (1955 - 1975)
Et teknisk og designmæssigt vidunder for sin tid.
Citroën SM (1970 - 1975)
Citroën præsenterede i 1970 en bil så avanceret at meget teknik ville være skelsættende selv i dag - desværre var bilen meget dyr og blev aldrig den succes som Citroën drømte om.
Citroën Traction Avant (1934 - 1957)
Bilen der igen bragte Citroen på rette kurs med revolutionerende konstruktionsmetoder.
Citroën Type A (1919 - 1921)
André Citroëns allerførste bil blev en omgående succes - også den første franske venstrestyret bil.
Daihatsu Trimobile Panel Van (1955 - 1975)
Det grundlæggende køretøj til Daihatsu's succes.
Ferrari 365 GTS/4 (1968 - 1973)
Historien om en fantastisk og en lidt anderledes Ferrari.
Ferrari Dino 246 GT (1969 - 1974)
En skelsættende model for Ferrari, første model med centermotor og den bedst sælgende Ferrari for sin tid.
Ferrari Testarossa (1984 - 1991)
Ferrari Testarossa er en af de dyre Ferrari som er solgt i mange eksemplarer og som allerede i dag er en nutidig klassiker.
Fiat 126 (1975 - 2000)
Som en naturlig efterfølger til Fiat 500, kom Fiat 126.
Fiat 127 (1971 - 1983)
I Fiat's succes i 70'erne kom i forlængelse af 128, Fiat 127.
Fiat 128 (1969 - 1983)
En af Fiat store salgssuccesser blev Fiat 128 - senere kom fantastiske biler som Fiat 127 til og Fiat 128 nåede at komme i en lang række varianter.
Fiat 500 (1936 - 1955)
Fiat 500 må værre det nærmeste man kommer på Italienernes svar på en Folkebil - franskmændenes Citroen 2CV og VW's Käfer.
Fiat 500 - ny model (1957 - 1975)
Som naturlig efterfølger for den eksisterende Fiat 500 - kom den nye bestseller fra Fiat
Fiat 501 (1919 - 1926)
Fiat's første store succes var Fiat 501 med 69.478 bygget biler fra 1919-1926.
Fiat Multipla (1956 - 1969)
Forgængeren for multibiler som vi kender dem i dag, kom faktisk allerede i 1956 med Fiat's Multipla.
Fiat X 1/9 (1972 - 1988)
Den smukke sportsvogn fra fiat som afløser for 850, skabt af Bertone.
Ford A (1929 - 1932)
Efterfølgeren til den succesrige Ford T var Ford A - og successen udeblev da ej heller.
Ford Edsel (1958 - 1960)
Ford Edsel skulle værre Ford's nye håb i slutningen af 50'erne, men blev i stedet en kæmpe fiasko.
Ford Fiesta (1976 - 1989)
Ford Fiesta var Ford Europa’s nye svar på en lille bil med god plads og fornuftig økonomi og succesen udeblev da heller ikke, om end bilen ikke var fejlfri!
Ford Mustang (1964 - 1973)
Ford Mustang er om nogen en fantastisk amerikanerbil som for alvor fik mange ejere.
Ford T (1908 - 1927)
Takket været markedsføring, produktionsmetode og tilgængelighed blev bilen til den kæmpe succes den blev.
Jaguar E-Type (1961 - 1974)
En af Jaguar's største successer var E-typen som bød på en rigtig sportsvogn til en lavere pris end konkurrenterne.
Jaguar XJ13 (1966 - 1966)
En rigtig racer fra Jaguar - men desværre blev det aldrig til mere end en bil - da fusionen med BMC skabte knas i forhold til udviklingen og ibrugtagningen af bilen.
Jaguark XK 120 (1948 - 1954)
Bilen der egentlig "bare" skulle værre platform for test af en nyudviklet motor blev en stor succes.
Lamborghini Countach (1974 - 1990)
En af Lamborghini's største succeser var Lamborghini Countach.
Lamborghini LM002 (1986 - 1993)
Lamborghini nåede at producere 301 af den voldsomme LM002 med Countach motor.
Lancia Lambda (1922 - 1931)
For sin tid var Lancia Lambda på mange måder banebrydende med bla. selvbærende karrosseri.
Lancia Stratos (1973 - 1975)
Bygget til Rally blev Lancia Stratos en fantastisk køremaskine og er i dag en eftertragtet samlerbil.
Lotus Elite (1958 - 1963)
Lotus Elite var egentlig et mesterværk – bare alt for dyr. En helt speciel konstruktion gav lav vægt og høje præstationer – et koncept Lotus altid har benyttet sig af!
Lotus Esprit (1975 - 2004)
En fantastisk sportsvogn fra Lotus, hvis grunddesign holdt i mere end 30 år.
Lotus Europa (1966 - 1975)
Den klasisske Lotus model Europa er må mange måder en bil der adskiller sig i konstruktion og design og måske en af Lotus's oversete modeller.
Mazda R 360 Coupé (1960 - 1965)
Den første bil fra Mazda, var den meget lille Mazda R 360 Coupé
Mercedes-Benz 190 E 2,5-16 Evolution II (1990 - 1990)
En rigtig gaderacer produceret til DTM, men sat på gaden i 502 eksemplarer.
Mercedes-Benz 190 W201 (1982 - 1993)
En af Mercedes's største salgssucceser blev ”baby-benz” som med nyskabelse og høj kvalitet sikrede Mercedes en solid plads for de mere luksuøse personbiler til den mere brede skarer af bilkøbere.
Mercedes-Benz 300 SL (1954 - 1957)
En af Mercedes-Benz største klassikere må uden tvivl være Mercedes-Benz 300 SL med de karakteristiske "mågevingedøre"
Mercedes-Benz 500 / 540 K (1934 - 1939)
Måske en af de største luksusbiler fra Mercedes-Benz - i hvert fald blev der ikke sparet på håndværk eller motor på nogen måde.
Mercedes-Benz 600 (1963 - 1981)
En fantastisk limousine, en fantastisk teknik, som statuerede Mercedes's position som ledende blandt producenter af luksusbiler.
Mercedes-Benz G4 (1934 - 1939)
Bilen blev produceret i en oprustningstid i Tyskland lige før 2. verdenskrig til brug for hærførerne i den tyske hær. Det afbillede køretøj tilhører det spanske kongehus og var oprindelig en gave fra Tyskland til General Franco.
Mercedes-Benz LP 315 (1955 - 1957)
Mercedes-Benz LP 315 var den første lastbil fra Mercedes-Benz hvor der ikke var snude med motor foran lastbilen - det betød nye muligheder.
Mercer T35 Raceabout (1911 - 1914)
En af historiens store sportsvogne er uden tvivl Mercer T35 Raceabout.
MGB (1962 - 1980)
MG's største succes med over 500.000 biler blev den populære MGB
Morris Marina (1962 - 1972)
Morris Marina
Morris Minor (1948 - 1971)
Bilen som bestemt havde potentialet til at blive Englands folkevogn og som i dag er en yndet klassiker såvel herhjemme som i udlandet. Minor var desuden en meget populær bil herhjemme og Danmark var faktisk det andet største eksportland til Minor’en.
NSU RO 80 (1967 - 1977)
Et design så smukt og tidsløst at bilen let kunne have værret 40 år yngre.
Opel Kadett C (1974 - 1978)
En populær bil herhjemme i midten og slutningen af 70'erne var Opel's populære Kadett C
OScar (1983 - 1986)
En af de få dansk produceret biler. Bilen nåede at blive produceret i 20 eksemplarer.
Peugeot 205 (1983 - 1998)
Peugeot 205 betragtes af mange som bilen der redede Peugeot fra bankerotten
Peugeot 403 (1955 - 1966)
Peugeot's charmetrold som blev verdenskendt da Columbo valgte at bruge bilen til at jagte mordere.
Renault 4 (1961 - 1992)
Bilen som måske lidt anonymt nåede en produktion på over 8.000.000 biler.... som har fået sig nogle sikre fans og blevet kendt i Danmark som den lille "søde" postbil.
Renault 5 (1973 - 1985)
Renault 5 blev ikke den samme succes som R4, men alligevel en god sælger på grund af sin funktionalitet og gode brændstoføkonomi i oliekrisetiden.
Skoda 105 (1977 - 1990)
En rigtig folkevogn herhjemme - discountbilen der blev taget med storm i Danmark op igennem 80'erne.
Skoda Felicia Roadster (1958 - 1964)
Skoda Felicia Roadster er bestemt en af de smukkeste biler, produceret af en af verdens ældste bilmærker - Skoda.
Sunbeam Alpine (1959 - 1968)
En sjælden, men meget smuk klassisk roadster.
Toyota Celica RA/TA40 (1978 - 1981)
En rigtig gaderacer fra Toyota
Triumph Spitfire (1962 - 1980)
En velkendt klassiker herhjemme og en sportsvogn med et højt produktionstal og en lang produktionsperiode – den artikel må du bestemt forbi som Triump intereseret.
Triumph TR7 (1974 - 1981)
Triumph TR7 har egentlig kun navnet til fælles med alle andre TR modeller....
Tucker 48 (1946 - 1948)
En af amerikansk bilhistories forunderlige historier.
Vauxhall Prince Henry (1910 - 1913)
Et mileskridt for sin tid og ingeniørens mesterkunnen i starten af dette århundrede.
VW Karmann-Ghia (1955 - 1974)
En af de smukkeste klassiske biler fra VW
VW Karmann-Ghia (Type 34) (1962 - 1969)
VW Karmann-Ghia Type 34, den mere sjældent set modeller.
VW Käfer (1934 - 2002)
Man kan ikke skrive bilhistorie uden at komme omkring bilen som er produceret i over 21mio. eksemplare og produceret i et ½ århundrede!
Willy's Jeep (1940 - 1945)
Nok en af de mest kendte biler fra 2. verdenskrig og absolut noget af det første man forbinder med 4x4 biler.

Resultater i bilhistoriske artikler

Airbag præmiere i 1981
I 1981 havde Mercedes-Benz verdenspræmiere på airbag og selestramme på biludstillingen i Genf.
Austin's historie
Mærket der i Europa nok må betegnes som det Europæiske svar på en folkebil med bl.a Austin Seven, som blev licensproduceret over hele verden.
BMW 2002
BMW 2002-serien var et af BMW's meget vigtige springbrædt til succes - og er den dag i dag manges drengedrøm!!
BMWs historie
Et bilmærke der kan sætte alles fantasier igang - et mærke med masser af sjæl og prestige.
Citroën's historie i Danmark
En samfatning af Citroën historie i Danmark fra 2. verdenskrig op til nu!
Dodge's historie
Her er kort fortalt lidt historie om Dodge - et bilmærke der i Danmark er mindre kendt.
Ferrari's stejlende hest
Her finder du historien bag Ferrari's logo, den stejlende hest.
Fords historie
Om nogen satte verdenen på hjul, er Henry Ford manden der gav bilerne sit indtog. Han lavede blandt andet verdens første samlebånd med den legendariske Ford T - som næsten solgte lige så mange biler som VW Käfer.
Ginetta's historie
Ginetta er en klassisk engelsk bilfabrik.
Jaguar's historie
Her finder du historien om en af de sande klassikere
Lexus modelhistorie
I en tid hvor mange bilmærker er lukket og fusioneret er der også opstået nogle nye, et af dem er Lexus, som er en forunderlig historie.
Mercedes-Benz fabrikken i Gaggenau
Fabrikken der har værret en hjørnesten i Mercedes's sværtransport produktion fra starten af!
MG's historie
Historien om det britiske MG
Opels historie
Opel er et af verdens ældste bilmærker - her følger historien om det der blev startet af Adam Opel.
Peugeot's historie
Oprindelig startede man med savklinger og værktøjsproduktion, som hurtig blev kendt for høj kvalitet, senere kom biler ind i billedet. Man startede helt tilbage i 1810.
Porsche 911 modelhistorie
Historien om en af de medst solgte sportsvogne - Porsche 911!
Skoda's historie
Et af de mere elsket og hadet bilmærker gennem tiderne.
Saab's Historie
Fabrikken startede med produktion af krigsfly, men er i dag en fabrik med ry for sikre og pålidlige biler.
Toyotas historie
Toyota er en af verdens største producenter af biler, her finder du historien bag en fantastisk præstation.
Vauxhalls historie
Et bilmærker som efterhånden er rimelig ukendt herhjemme har gennem tiden præsteret fantastiske motorsportspræstationer og producere i dag Opel biler som Vauxhall.
VW Golf historie
En af VW største succeser og måske bilen der reddet VW.

Resultater i øvrige artikler

Alverdens bilmærker
Selvom mange bilfabrikanter verden over er lukket eller flere blevet til en under fusioner og lignende, findes der stadig mange spændende kendte og ukendte producenter.
Bilmuseer i Danmark
Selv et lille land som Danmark byder på rigtig mange spændende oplevelse, hvis man er vild med biler.
Danske bilafgifter - hvad ville alt andet koste?
Tænk hvis de voldsomme danske afgifter var pålagt andre ting - denne lille artikkel tager dig med på denne lille tankespind.
Danske klubber & foreninger
Komplet oversigt over danske foreninger og klubber som er bil og motorrelateret.
Guide til modelbilsamling
Mange samler på modelbiler i støre eller mindre omfang. Her er nogle nyttige links!
Hvad vejpælene fortæller
De findes over alt på de danske veje og sørger for at vi holder os "på stien" - kantmarkeringspælene. Men der står en masser ting på dem, hvad betyder talene mv.? Det får du svar på her.
Hvem opfandt vejstriberne
Ja, hvem opfandt egenglig dem?
Landekoder
Se hvilke lande der gemmer sig bag de landekoder, du finder bag på bilerne.
MIN FIAT 1800 historie
Her følger en spændende og inspirerende historie fra Jan Thelin om sin anskaffelse af en Fiat 1800.
Museumsbesøg - Cannes/Frankrig
Lige ved Cannes i det sydlige Frankrig ligger et dejligt bilmuseum med lidt af hvert.
Museumsbesøg - Galleria Ferrari
Galleria Ferrari er et af de museumer man bare må besøge, endelig.....
Museumsbesøg - Marielyst SportsCars & Auto mobilmuseum
Lige ved sydhavsøernes største turistområde marielyst ligger der et rigtig hyggeligt lille privat bilmuseum, Marielyst SportsCars - Auto mobilmuseum
Museumsbesøg - Sommers Automobilmuseum
I Nærum ligger der en fantastisk bilsamling, skabt af Sommer - Et museum som absolut er et besøg vær.
Museumsbesøg - Technikschau in Wismar
I den nordtyske by Wismar ligger et lille men spændende museum/udstilling, absolut et sted at besøge, hvis du finder de østtyske biler spændende.
Museumsbesøg - Vestsjællands-bilmuseum
På besøg hos Vestsjællands-bilmuseum - en flot samling i det smukke vestsjælland.
Om benzin 98 oktan
Her finder du en vejledning vedr. 98 oktan benzin.
Årets bil i Danmark
Følg årets bil i Danmark fra 1964 og frem til nu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | Føj til foretrukne | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2008-2016 - Bilhistorie.dk bruger cookies til trafik statistikker.